Фортисимо



Мохамед Халаф: Обществото тръгва срещу диктатурата в арабския свят

Е-мейл Печат ПДФ

Мохамед Халаф: Обществото тръгва срещу диктатурата в арабския святМохамед Халаф е един от най-добрите арабски анализатори у нас. Неговата родина е Ирак. Работил е там като журналист, отразявал е различни конфликти в Близкия изток. Преди много години идва и остава у нас, прогонен от режима на Саддам Хюсеин.

Днес Мохамед е български гражданин, женен е за българка и има две прекрасни деца и внуци... Кореспондент е на кувейтския вестник „Ал Уатан“ за балканските страни. Защитил е докторат във Факултета по журналистика на СУ.

Тероризмът, религиозният фанатизъм, конфликти и горещи точки в арабския свят, това са теми, които най-добре би обяснил точно журналист като Мохамед Халаф.


Нели Русева: Вие сте човек роден и израснал в арабския свят. Как си обяснявате факта, че точно там религиозният фанатизъм е чист тероризъм?

Мохамед Халаф: Религиозният фанатизъм е продукт на липса на демократични ценности, където има добра почва за доминиране на религиозната догма. Арабският свят изживява дълбока криза, криза на идентичност. С всеки изминат ден, с развитието и задълбочаването на глобализацията арабското общество се чувства уязвимо и обидено, тъй като няма никакъв принос в развитието на света. Арабите са консуматори на всичко, което идва от запада. Докато през Средновековието Европа бе в период на упадък, арабите и мюсюлманите бяха във период на възход. Сега е обратното. Арабите обвиняват запада за собствената си изостаналост и не искат да видят, че проблемът е в самите тях. Лишаването на арабските общества от политическо и икономическо развитие и човешки права – е породено от съществуването на деспотични режими подкрепяни досега от запада. Това доведе до омраза към запада. Това го внушават и режимите в тези страни, заедно с религиозните институции, които контролират формирането на културата на индивида и обществото. Арабското общество ще продължава да произвежда терористи докато не стане трансформация в тези режими – от диктатура на демокрация. Когато има политически плурализъм и свободни медии; жени, които имат права; националните и етнически малцинства също имат права – тогава ще има прогрес в арабските страни.

Нели Русева: Религията досега не е донесла нищо добро на света, как си обяснявате, че съществува ( не говоря за вярата)?

Мохамед Халаф: Докато религията се намесва в политиката ще има отрицателни явления. Християнският свят отдавна реши този проблем като раздели църквата от държавата и стигна до Ренесанс. Мюсюлманите и арабите още не са преминали този период. Явно ще трябва те да преживеят това, което преживяха европейците, за да стигнат до тези ценности, на които сега се радват европейците – човешки права, демокрация и т.н. Вие знаете, че Европа преживя 100-годишни войни и даде 70 млн. жертви, за да стигне до тези ценности и този начин на мислене. Жалко, ако арабите и мюсюлманите не изучават тази история, за да се предпазят от тези страдания и жертви.

Нели Русева: Религиозният фанатизъм има ли почва в България?

Мохамед Халаф: Ако имате предвид ислямския фундаментализъм, мисля, че да. Искам да подчертая, че голямата част от мюсюлманите в България са добри хора и не са фанатизирани религиозно. За съжаление има различни фондации от арабски и ислямски държави, които проникват в средите на тези хора и се опитват по различни начини (използвайки техните икономически и социални проблеми) да влияят върху тяхното мислене и нагласи. Много пъти съм коментирал пред медиите, че има група хора – български мюсюлмани, които биват изпращани в различни ислямски университети и институти в Йордания и Саудитска Арабия и други арабски държави, където ги вербуват за прокарване на различни радикални ислямски течения.

Нели Русева: Навсякъде по света има бедни и богати, навсякъде има дискриминирани, защо точно ислямистите са потенциални терористи?

Мохамед Халаф: Това е вярно. Мисля, че основната причина за това е, че ислямската религия все още не е реформирана и че тя се използва за политически цели. Нов прочит на Корана ще реши този проблем. Християните го направиха с Библията. Ислямският фундаментализъм всъщност е опит да се прилага ислямския шериат т.е. доктрината на Корана се използва в днешно време, а тя няма отношение към съвременното общество. Няма да има никакво развитие за арабското общество докато се политизира религията и обратното политиката остава подвластна на религията.

Нели Русева: Какво доведе до протестите в Египет?

Мохамед Халаф: Напрежението в Египет не е от скоро, то расте отдавна. Парламентарните избори, които се проведоха преди няколко месеца в Египет, бяха фалшифицирани с единствената цел да попречат на опозицията – без значение дали става въпрос за либералната, лявата или ислямската – да има присъствие в парламента. Трябва обаче да се подчертае, че сегашните сътресения не се дължат на приноса на партиите. Нито ислямски, нито либерални, нито леви партии са довели до тези протести. Демонстрантите са младежи, студенти или завършили университети, будни млади хора, които имат достъп до Интернет. Те използват социалните мрежи – Туитър и Фейсбук, където започват да създават сами лични сайтове или блогове и от там тръгват срещу режима. Този процес върви в Египет от около три години. Правителството на Мубарак наложи различни ограничения върху Интернет, започнаха да преследват тези младежи, някои от тях бяха арестувани, други бяха убити в затворите, даже има движение на името на един от тях. Това, което се случва в Египет, е резултат от пренебрегването на целия народ и неговите искания.

Нели Русева: Какво ще донесат на Египет тези протести, как ще се отразят и на света?

Мохамед Халаф: Какво ще донесат... промяна и смъртта на политическите партии в арабския свят. Партиите бяха управлявани или контролирани от властите. Дори тези, които са в опозиция и имат право да действат, бяха контролирани от управляващите. По издигнатите лозунги личи, че няма идеология, няма ислямизация, има само справедливи искания. Затова между партиите и недоволстващите младежи съществува огромна пропаст. Младите хора искат свобода, искат да имат работа, в страната им да бъдат спазвани демократичните принципи, да няма монархически начин на живот и на управление.

Диктаторите в арабските държави започнаха да определят техните деца за свои наследници. Това се случва в Египет, случи се преди това в Сирия, либийският лидер Кадафи подготвя сина си по същия начин. Гражданското общество се надигна срещу този опит за пълен контрол върху политическия и икономическия живот.

50% от населението на Египет живее само с 2 долара на ден. Милиони египтяни живеят в гробищата при нечовешки условия. Неслучайно в Александрия, дни преди да избухнат протестите, службите за сигурност нахлуха на един пазар и започнаха да разгонват хората, които имат сергии там. Един от тези хора се изправи пред останалите и им каза: „Ние не сме животни, няма да бягаме“. Тогава всички, които продаваха на пазара, се върнаха, започнаха съпротива и принудиха полицаите да избягат. От тук пламна искрата на събитията в Александрия. Гражданското общество тръгва срещу диктаторските режими в арабския свят.

Арабският свят е изправен пред избор – или да тръгне по пътя на демократизацията, или го очакват тъмни дни на ислямски фундаментализъм. Събитията в Тунис и Египет доказват, че инициативата за промяна на режимите не е в ръцете на ислямистките партии. Инициативата все още е в ръцете на новата образована младеж.

Нели Русева: Какво мислите за поредния убийствен атентат на летището в Москва? Насилието решава ли проблеми?

Мохамед Халаф: Това е пореден варварски акт, извършен от хора, които са манипулирани политически и религиозно. Безспорно, в руската федерация и по точно в Кавказ, има сериозни социални и икономически проблеми, които позволяват на определени кръгове да използват такива момчета и момичета, които са без перспектива, за извършване на насилствени актове. Кремъл води погрешна политика в този регион и ще дойде ден, в който Кавказ ще се отдели от руската федерация. Не могат да се пренебрегват исканията на народите и да се подкрепят корумпирани и деспотични правителства и политически фигури.

Нели Русева: Какво мислите за конфликта Израел – Палестина? Някой ден ще има ли край?

Мохамед Халаф:Този конфликт е комплексен и сложен. Решението му няма да е лесно и бързо, защото там са преплетени различни световни и регионални интереси. Сред палестинците, както и евреите, има среди, които не са заинтересовани за разрешаването му. Държави като Иран и Сирия използват различни палестински организации за да попречат на постигането на мирно решение, защото използват този конфликт като разменна монета в решаването на проблемите им със САЩ и Запада. Сигурен съм, че ще дойде момент в който всички страни ще разберат, че няма друг изход освен взаимен компромис и мирен диалог за разрешаване на израело-палестинския конфликт.

Нели Русева: Кой би бил най-добрият посредник между тези две държави?

Мохамед Халаф: Никой до сега не е успял да осъществи докрай успешна посредническа роля. Според мен няма решение на този проблем, освен западът и по точно Съединените щати да наложат решение и да накарат двете страни палестинци и израелци да го изпълняват. По този начин ще бъде създадена палестинска държава и гарантирана в същото време сигурността на Израел чрез разполагане на границата между двете страни на международни или натовски сили, които да гарантират изпълнението на това решение.

Нели Русева: Как изглежда днес Ирак, след и без Саддам? Изчезна ли насилието?

Мохамед Халаф: Ирак след Саддам се различава много по това, че вече има политически плурализъм. Много медии. Гражданско общество. В същото време има много проблеми породени от смесването на религията с държавата и политиката. Когато американците свалиха Саддам Хюсеин и опитаха да изградят демократична държава в региона, всички арабски държави, заедно с Иран работеха усилено за подкопаване на този модел, тъй като застрашава тяхното съществуване. Финансираха и въоръжаваха различни етнически и религиозни групи, които доведоха страната до ръба на гражданската война. Държави като Сирия, Иран и др. вкараха „Ал Кайда” в Ирак, за да осуетят опитите за изграждане на демокрация в страната. Ирак сега почти преодоля гражданската война. В момента проблемите са борбите между политическите партии за власт и пари и това възпрепятства създаването на стабилно правителство в страната. Иракчаните в Багдад и другите градове започват вълна от протести против политическата класа и царящата корупция във властта и държавата.

Нели Русева: След падането на Саддам Хюсеин бил ли сте в Ирак? Какво ви липсва от вашата родина?

Мохамед Халаф: Да, бях там три пъти от 2003 до 2005 година. От тогава не съм бил в Ирак. Липсва ми моето семейство – майка ми, братята и сестрите ми, всички роднини и приятели. Поддържам с тях връзка само по телефона.

Втората част от интервюто е свързана с личния му живот, защо, как и кога е дошъл в България, какво обича, какво го радва и разплаква...

За fortisimo.eu – Нели Русева

 

0 коментара

    Добавете коментар

    Сподели във Facebook

    Ново от Интервю

    Популярно от Интервю

    Реклама

    Д-р Стефанова e стоматолог ортодонт с практика в гр. Варна. В кабинета се предлага ортодонтско лечение на неправилно подредени зъби, нарушени съотношения на зъбни дъги и челюсти за деца и възрастни. Поставяне брекети и ортодонтски апарати.

    ЦБА-БЪЛГАРИЯ ООД поставя началото на Верига Супермаркети CBA на 23 юни 2003 година със 86 обекта в 15 града в България. Днес ЦБА България е една от най-големите и най-бързо развиващи се вериги супермаркети за търговия на дребно в нашата страна с повече от 200 обекта в повече от 42 населени места.


    Вход за потребители

    Слушай Форте радио он-лайн

    Хороскоп

    Още от Интервю

    ВиК - Шумен ООД

    В и К - Шумен” ООД

    Мебелни магазини КЕДЪР - директен внос на кожена мека мебел

    Лично във Facebook

    
    Κατασκευή ιστοσελίδων
    joomla modules templates

    Още от Това е лично

    You are here: Home Интервю Интервю Мохамед Халаф: Обществото тръгва срещу диктатурата в арабския свят

    Приятели

    • Форте радио - силата да бъдеш информиран
    • Филмче.нет - сайт за филми и анимация
    • Лимонче с лед - блогът на Рошо
    • Българите в Австрия - блогът на списанието
    • Бела - онлайн издание
    • ШУМ.bg - newspaper online
    • Шумен City - Порталът на Шумен
    • Ventsislav's blog – блогът на Венци Сотиров

    Контакти

    Fortisimo.eu е проект на „Форте” ЕООД.

    • Адрес: Шумен, бул. „Велики Преслав” 47, ет. 5 
    • Телефон: 088 683 538 6
    • Email:  и
    • Реклама: 054 / 801 414, 0888 202 858, 0887 280 508, Факс: 054 / 801 414