„Черен лебед” е филм, който представя по изключително ефектен начин вечната борба между доброто и злото. Кадрите в лентата са прекрасни, но магията в историята на Дарън Аронофски се крие в атмосферата.
Благодарение на демоничния балетен разказ талантливият режисьор най-накрая бе забелязан от академията. Така получи първата си номинация за Оскар. Аронофски разделя света в „Черен лебед” на две.
Първата вселена показва напрегнатия живот на вечно доказване и тренировки, на който е обречена всяка професионална балерина. Втората вселена е още по-сложна и мрачна. Тя се намира в черните мисли на депресираната прима, изиграна от Натали Портман.
„Когато си представят балет, в главите на хората изплува нещо розово. Те обаче не осъзнават, че повечето балетни истории са страшни, готически. Пълни с демони и чудовища. А като преведеш това на езика на киното, ти започваш да се занимаваш с тревожни и ужасяващи неща”, обяснява Дарън Аронофски.
Натали Портман овладява по прекалено убедителен начин шизофреничната си роля и заслужено получава първата си номинация в категорията за най-добра актриса. Героинята й е перфекционистка, обсебена от изкуството, която попада в среда на вечни забележки и претенции към артистизма в изпълненията й. А това я погубва.
За да подкрепят Портман, в лентата се появяват образите на още три силни жени: конкурентката й Мила Кунис, бившата прима Уинона Райдър и Барбара Херши като нейната амбициозна майка.
„Черен лебед” има пет номинации за Оскар – за оператор, режисьор, монтаж, филм на годината, актриса в главна роля. Натали Портман вече спечели статуетките на BAFTA и Златен глобус. Шансовете да прегърне приза на Академията са изключително големи. Не може обаче да се каже същото за останалите четири номинации. Но пък човек никога не знае.
„Черен лебед” не е сред най-големите любимци на критиката. И все пак балетната драма има 88% одобрение в сайта rottentomatoes.com. Роджър Муур от Orlando Sentinel казва, че това е филм за оскаровия сезон, който обаче е подходящ за гледане по всяко време и от всеки зрител. Най-известният критик в света Роджър Еберт от Chicago Sun-Times определя драмата като „страстен и интензивен разказ, изпълнен с възхитителен и мрачен абсурд”.
Зрителите явно са преглътнали големия залък на Аронофски, защото оценката им за лентата в IMDb е 8.5/10 (76 109 гласа). Филмът заема 61 място в общата класация на сайта.
Премиера в България: 11.03.2011
За fortisimo.eu – Стоян Стоянов
0 коментара