Често талантите ни не ценят достатъчно талантите си!

Печат

Често талантите ни не ценят достатъчно талантите си!Винаги се вълнувам много, когато представям някой мой близък приятел, независимо от повода. Николина е от хората, които ако видиш веднъж – никога няма да забравиш. Тя ще те усмихне за нещо дребно, ще те просълзи за нещо голямо и прекрасно, но няма да те остави безучастен.

Повод за сегашната ни среща е участието й на Дванадесетото Пражко квадриенале (PQ) за сценография и театрално пространство, най-голямото световно събитие в областта на сценографията. То се провежда веднъж на 4 години в Република Чехия, от 16 до 26 юни 2011 г. Над 40 000 посетители от цял свят се очаква да посетят изложението, като Прага ще се превърне в център на световния пърформънс за цели 11 дни.

Предстоящото издание на PQ ще бъде нещо много повече от традиционното състезателно световно изложение за сценография, в което ще участват рекорден брой страни – 64.


Нели Русева: Здравей, Ники! Заминаваш на дванадесетото пражко квадриенале (PQ) 2011 най-голямото световно събитие за сценография и театрално пространство. Как получи тази номинация?

Николина Костова-Богданова: Миналата година по инициатива на СБХ бе проведена обща изложба на сценографите в България, събитие, което не се бе случвало от близо 8 години насам. На база на представеното в тази експозиция, от куратора Весела Статкова са селектирани 32 автори измежду активно работещите сценографи и костюмографи от българската театрална сцена. Те ще представят работата си в общата българска експозиция.
Селекцията за участие в раздел Екстремен Костюм се провежда от жури в Прага начело с куратора Симона Рибакова. Екстремен Костюм е нов, амбициозен проект в Пражкото Квадриaнале и участието на двама български автори още в първото издание на този проект е... събитие и повод за гордост на национално ниво :)

Често талантите ни не ценят достатъчно талантите си!

Нели Русева: На квадриеналето в Прага двама души сте селектирани, за да представите България в изложбата „ЕКСТРЕМЕН КОСТЮМ”. Би ли споделила какво е участието на държавата или тя просто ще сподели само вашия успех?

Николина Костова-Богданова: Бих направила едно донякъде произволно сравнение, сравнявайки Пражкото Квадриенале със Световното първенство по футбол. Mащабът и значимостта на тези две събития са съпоставими и участието в тях е с еднаква важност по отношение на националното ни самочувствие или по-скоро би трябвало да е еднакво важно. Както и Световното по футбол така и това се провежда веднъж на 4-ри години, има състезателен характер, зрелищно е и изпълнено с вълнуващи моменти, дръзки, красиви и провокативни картини. Освен това и в едното и в другото има участници, чието възнаграждение за труда им е шестцифрена сума. Иля Кабаков например е един от най-скъпо продаващите творбите си живи художници, неговата картина "Бръмбар" е продадена на търг на Phillips de Pury & Co за 6 млн. долара. Той е визуален артист работещ, както в сферата на фигуративната живопис, така и на инсталацията и ще бъде представен в „ТОЧКА НА ПРЕСИЧАНЕ: ИНТИМНОСТ И СПЕКТАКЪЛ“ – една интерактивна изложба на открито, в центъра на квадриеналето.
Очаква се, държавата да се развълнува и да се включи активно в подготовката на българското участие в това значимо, световно събитие… и да се опита да го облекчи и подпомогне организационно и финансово или поне да се опита максимално да го популяризира на национално ниво. Да, това се очаква от държавата, но ето какво се случва в реалността и то се разминава с очакванията: Българският павилион до момента струва над 50 000 лева и е финансиран изцяло и само от частни спонсори и партньори. Четири екипа и десетки доброволци са дали безвъзмездно времето и труда си, за да направят участието на България в PQ 2011 възможно и адекватно на високите изисквания на този световен форум. Всички екипи по изграждането на павилиона както и участниците отиват изцяло на собствени разноски. България ще присъства на това събитие, благодарение на активните действия на куратора Весела Статкова и нейния екип от ентусиасти-доброволци. Приносът на Министерство на културата е само 340 евро – таксата за участие в квадриеналето. Ето такива са фактите...

Често талантите ни не ценят достатъчно талантите си!

Нели Русева: Носител си на „Аскеер” 2008 за сценография и костюми, за постановката „Макбет”. Смяташ ли че трудът на хората, които се занимават със сценография и костюми все повече ще бъде забелязван?

Николина Костова-Богданова: Всеки артист, независимо дали е актьор, режисьор, композитор, драматург или дизайнер търси изява и признание за работата си. Театърът, като синтетично изкуство дава поле за творчество на различни автори и обединява изкуството им в създаването на едно представление. Разглеждана поотделно, работата на всеки носи почерка на автора си и е значима сама по себе си, но пълният й смисъл и дълбочина се виждат единствено в цялото – представлението. Работата на всеки, обслужва целите на представлението и в този смисъл в един театрален екип няма маловажни участници. Важни са всички и са с еднаква отговорност към работата си и към спектакъла. Небрежното, неангажирано отношение, както и свръх амбициозното желание да изпъкнеш на всяка цена, да "блеснеш" пред останалите в екипа са еднакво подривни спрямо целите на представлението. Разбира се, основната идея и посоките в един спектакъл по правило се задават от режисьора. Той поставя акцентите, обединява елементите на цялото, движи процеса. Добре е работата на дизайнера да бъде забелязвана, разбира се, но ако само тя се забелязва в едно представление и се говори само за костюмите или сценографията на излизане от театъра, значи някой не си е свършил работата.

Нели Русева: Може ли да се каже, че вие, които се грижите за сцената и костюмите на актьорите, сте ощетени?

Николина Костова-Богданова: Хората, които се грижат за сцената и костюмите в театъра са реквизитори, гардеробиери, сценични работници, осветители, майсторите по ателиетата, художник-изпълнителите изобщо всички технически служби, и разбира се дизайнерите. От всички изброени най-малко са ощетени дизайнерите. Те, освен финансовата мотивация (макар, че често това не е мотивация а по-скоро утеха, ха-ха) имат друга много по-голяма мотивация - личната изява и творческия процес, в който са въвлечени по собствено желание. Докато останалите за работата си получават малки месечни възнаграждения и понякога, като поощрение, благодарността и признателността на дизайнера и режисьора и... само това.

Нели Русева: Работата ми като звукорежисьор в радио ми дава примери, че по-често човекът зад пулта остава недооценен, спрямо тази на водещия пред микрофона. И трябва вдъхновение, за да работиш интересно и различно. Теб какво те вдъхновява?

Николина Костова-Богданова: За работата ми ме вдъхновява само... работата, защото творческата работа може да бъде само вдъхновяваща и вдъхновена и никаква друга. Тя може да е съпътствана също от други чувства и емоции, но вдъхновението е задължително. Признанието е само екстра към всичко това и не може да служи за цел или вдъхновение само по себе си.

Нели Русева: Кой те намери за „Аз, душата”, как се прави костюм за такова представление? Лудост, мечта или много чувства?

Николина Костова-Богданова: Откри ме актрисата Десислава Минчева през лятото на 2007 г., не и беше много трудно, защото по това време работехме заедно по "Макбет" в Родопски Драматичен Театър в Смолян. Каза, че е впечатлена от работата ми за "Макбет" и ме запозна с съпруга си, режисьора Петър Тодоров, който тогава подготвяше нов проект и ме покани да работим заедно. Работата с талантливи хора с интересен текст и толерантни екипни отношения предоставящи свобода за творчество винаги са изкушаващи.Така, че се съгласих веднага, въпреки, че предложението дойде в момент, когато само след 3 месеца очаквах да родя втората си дъщеря – Вера. Започнах работа незабавно и през февруари 2008 бе премиерата на „Аз, Душата”.

Нели Русева: За всички нас, които не сме гледали представлението „Аз, душата”, защо да го гледаме – каква изненада има за очите и ушите ни?

Николина Костова-Богданова: Каква е изненадата?... Едно представление винаги може да крие изненада дори, когато текста е много познат и популярен а в случая с "Аз, Душата". Текстът е авторски, режисьорът е автор на пиесата и в нея споделя някои много лични духовни преживявания и прозрения. Това от една страна. От друга страна, представлението е моноспектакъл, монолог на една освободила се от тялото човешка душа, споделяща с публиката своите терзания, търсения, стремежи, свръх очаквания и намерения. Тя минава през различни душевни състояния, взима крайни и противоречиви решения... Всичко това трябва да бъде визуално илюстрирано чрез костюма, без да се напуща сцената за преобличане. Изненадата се крие и в костюма и в актрисата и в една много специална кукла, създадена от Хана Шварц.

Често талантите ни не ценят достатъчно талантите си!

Нели Русева: Ники, как ще пътува твоят костюм до Прага? Разбрах, че се събира в един куфар, макар и по-голям…

Николина Костова-Богданова: Да интересното при този костюм е и във факта че въпреки обема си – около 1.60 м в диаметър, може да бъде побран и пренесен в куфар със стандартни размери, закупен от магазина и то така, че да не се деформира. Това е заради специалния кринолин, който измислих и който направихме заедно с моя съпруг. Историята на този костюм е любопитна и с това че е изпълнен в две различни ателиета отдалечени на около 500 км едно от друго, ателието на Рада Михайлова в Смолян и ателието на Антония Иванова във Варна. Освен това някои специфични и особено важни детайли от костюма аз винаги правя сама.
Костюмът ми ще бъде представен в раздел Екстремен Костюм със видеофилм, а не в материал. Това е така, заради специфичните трансформации и специални ефекти в него, които го правят "екстремен", но не могат да бъдат демонстрирани върху манекен в изложбено пространство. Видеото, което ще представя е авторско, заснето от мен в техниката стоп моушън. Благодарна съм на моите приятели Светлана Кюркчиева и Виктор Петков, затова че ми помогнаха да осъществя този видеопроект.

Нели Русева: 11 дни в един град, какво очакваш от този „Сценофест”?

Николина Костова-Богданова: Зрелища, визуални пиршества,пълно зареждане на батериите!

Нели Русева: Един театрален костюм много ли трябва да показва или малко?

Николина Костова-Богданова: Достатъчно.

Нели Русева: Моля те кажи по няколко думи за Ромео Кастелучи и Йозеф Надж – творци от световна величина, които ще вземат участие в тазгодишното PQ?

Николина Костова-Богданова: Едва ли мога да кажа за тях нещо, което да не е казано вече, да не е суперлатив и да не е клише, затова е по-добре да си послужа с цитати.

Ромео Кастелучи е актьор, продуцент, автор и визуален артист обявен от критиката за “най-дръзкия и изобретателен създател на образи в съвременния театър”. Това е част от анонса към представлението „Хей, момиче” с което гостува на миналогодишния фестивал „Варненско лято”

Често талантите ни не ценят достатъчно талантите си!
"Хей момиче" на Кастелучи, гостувал на Варненско Лято 2010

Ето един цитат от Йозеф Надж, взет от разговора му с Елена Дякова, „Новая газета”.

"Живеем в епоха на пълна упойка. Тя отнема смислите. Целта й е да направи така, че хората да се занимават с всичко друго, само не с важното. За мен театърът е форма на съпротива. В тази „черна дупка” можеш да се окопаеш и да защитаваш докрай чистите форми и личния си подход към света."

Йозеф Надж е френски балетист, хореограф и визуален артист от унгарски произход.

Често талантите ни не ценят достатъчно талантите си!
От спектакъла на Йозеф Надж "Шери-бренди"

Нели Русева: Смяташ ли, че ние българите не умеем да ценим талантите си?

Николина Костова-Богданова: Трудно е да отговоря еднозначно… Определено сме народ, който се отнася критично към талантите си, особено към самопровъзгласилите се за такива. Често пък талантите ни не ценят достатъчно талантите си, а все чакат някой друг да го направи. Не се стремят към себедоказване а се свиват самосъжалително в черупките си и съвсем бездарно пропиляват времето и талантите си...Каква дума ТАЛАНТ – златна паричка, как да не я цениш я колко неща можеш да си купиш с нея, да заживееш по-добре?!.

Успех на Николина на дванадесетото PQ 2011!

Ние останалите българи, нека направим като държавата – не можем да участваме с нещо, но нека се порадваме на успехите на талантите си. Ако можем поне да се порадваме, защото български таланти имаме безкрайно много!

За fortisimo.eu – Нели Русева

Twitter
 

1 коментара

  1. Оня ден чух по новините, че след 2 дни ще се провежда боксов мач в Анкара, а квадриеналето в Прага, щеше да се открива на следващия ден, но за това нито дума.................. КАКВО ПРАВИ МИНИСТЕРСТВОТО НА КУЛТУРАТА??? Този труд по- малко значим ли е? Омръзна ми да слушам само за спорт, за изявените ни псевдоспортисти......, да се хвърлят луди пари.......Министерството на културата май спи и незнам имаме ли нужда въобще от него........, а иначе и там служителите получават заплати и може би не толкова малки....... КВАДРИЕНАЛЕТО В ПРАГА Е СВЕТОВНА ПРОЯВА !!!!! АКО ТОВА НЕ СЕ ОТБЕЛЕЖИ, ТО КАКВО ДРУГО????

Добавете коментар